Välkommen!





Biskvier med päronsmak

De här godingarna har jag gjort med päronsmak.  Men det går såklart att völja någon annan smak.

Botten
3 äggvitor (spara gulorna )
0.5 dl sötströ (eller motsvarande)
1 dl mandelmjöl

Vispa äggvitor och sötströ till en maräng. Rör försiktigt ner mandelmjölet.
Spritsa ut runda kakor på plåt med bakplåtspapper.  Jag gjorde ganska små och fick ut 20 st (2 plåtar)
Grädda i 130 grader varmluft i ca 45-60 min. Kolla så de inte bränns. De hårdnar när de kallnar.

Smörkräm
200 g mjukt smör
2 tsk sötströ (eller motsvarande)
1 tsk vaniljpulver
1 äggula
Några droppar päronarom (smaka av)
Ev. Några droppar karamellfärg

Blanda smörkrämen noga och bred sedan på de kalla bottnarna. 
Frys dem!

När de är frusna så doppa dem i choklad. Jag använde 100 g mörk sockerfri choklad och 50 g ljus sockerfri choklad som jag smält i vattenbad och låtit svalna lite.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar