Välkommen!





Äppelpaj med crunch

Jag experimenterade ihop ett smultäcke till en äppelpaj och den blev så god! Äpplen tillhör inte lchf eller egentligen lågkolhydratskost alls. Men på hösten, när de svenska äpplena är mogna och så smakrika, då är en och annan äppelpaj faktisk ett måste här hemma.  Annars äter jag väldigt lite frukt.

Jag gjorde bara en liten form på ca 12 cm så recept är till det. Men du kan såklart dubbla/trippla osv ingredienserna för att få större paj.

Skala ett äpple och skär det i lite tjockare skivor. Lägg äppelbitarna i en smord liten form och strö över kanel om du gillar det.

Smulet:
25 g smör
4 msk mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
0.5 dl hackade nötter (jag hade mandlar, hasselnötter och några pecannötter)
1 tsk sesamfrö (kan uteslutas)
0.5 tsk bakpulver
0.5-1 äggula

Smält smöret i en kastrull och blanda i övriga ingredienser.  Det ska blir en kletig smet. Är den för lös så ha i mer mandelmjöl.  Klicka/bred ut smeten över äpplena och grädda i 175 grader varmluft tills pajen fått färg. Ca 20 min. 

Jag serverade med vispad grädde men man kan ju ha i vaniljpulver och ev sötströ för att få vaniljgrädde om man så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar