Välkommen!





Muggkaketårta

Idag experimenterade jag lite med att göra tårta av muggkaka. Det var bara jag som skulle äta så jag gjorde bara en.

Jag gjorde halva mitt orginalrecept av muggkaka men bytte ut lite ingredienser för att få mer kokossmak. Sedan delade jag kakan i fyra delar.
Till fyllning kan man ju ha vad man själv gillar. Jag hade lite chokladtryffel över som jag hade på ett lager (ger exempel på ett sådant recept här längre ned). 
Sedan hade jag ett lager med banan blandat med grädde. Tårtan är ju så liten så det behövdes bara 1 cm banan som mosades och blandades med grädde.
 Det tredje lagret gjorde jag av ca 1 tsk steviasötad jordgubbssylt och grädde. Man kan ju givetvis mosa bär själv och eventuellt söta. 

Muggkaka
0.5 msk kokosnötsmjöl
0,5 msk mandelmjöl
0,5 msk kakao
0,5 msk kokos
0,5 tsk bakpulver
1 msk creme fraiche eller kvarg
1,5 msk vatten
0,5 msk sötning t.ex. sukrin melis
1 litet ägg

Mixa samman ingredienserna och häll i en liten kopp som du smörjt med olja/kokosfett innan. Kör 2 minuter i micron och stjälp sedan ut på ett fat (koppen/muggen kan du låta sitta kvar en stund, kakan lossnar av sig själv). Låt svalna och skär sedan försiktigt upp i fyra delar Bred på valfri fyllning mellan lagren och montera minitårtan. Bred på vispad grädde om så önskas.

Chokladtryffel:

25 g sockerfri mörk eller ljus choklad
0.25 dl grädde
ev sötning
en liten klick smör

Koka upp grädden och ställ åt sidan. Lägg i hackad choklad  (sötning) och smör och rör tills det löst upp sig. Ställ kallt en stund. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar