Välkommen!





Rostfranska

Det här brödet är saftigt och gott. Passar jättebra att rosta, dubbelrosta det gärna i så fall. Ursprungsreceptet kommer från 56kilo.se men jag har anpassat det lite efter mitt tycke. Enligt Åses recept blir detta ett bröd men jag delar smeten och det räcker gott och väl till två tycker jag.

Prova vettja!


5 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
4 msk fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
5 ägg
125 gram smör
5 dl fet yoghurt (eller hälften var av creme fraiche och fet yoghurt)

Vispa äggen poröst ca 3 minuter. Smält smöret och rör ner det plus yoghurten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner det i äggsmeten. Använd en stor bunke och rör om ordentligt.
Fördela smeten i 2 brödformar som du klätt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader tills brödet har en innetemp på 90 grader.  Det tar o omkring 45-50 min men det beror på ugnen också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar