Välkommen!





Fisk- och skaldjurssoppa med smak av saffran




Vad passar bättre såhär i november än en mustig soppa med saffranssmak? Jag blev bjuden på en sådan hos min syster för många år sedan nu. Den går att variera hur man vill. Man kan ha i rotfrukter, eller vara utan. Man har i de skaldjur och fisksorter man har hemma eller tycker extra bra om. Jag har fått den serverad med musslor, men gör den själv utan.

Det finns inga exakta mått, men ungefär såhär ser det ut.

4 pers

200g laxfilé (jag använder 2 st färdigskurna bitar som jag köper fryst)
200g vit fisk
10-20 räkor
1 gul lök eller ½ purjo
1-2 vitlöksklyftor
ca 2 dl vitt vin eller matlagningsvin
ca 5 dl vatten
ca 3 dl grädde
ca 1 dl turkisk yoghurt eller creme fraiche
½-1 burk/tetra krossade tomater
salt & peppar
2 msk Lantbuljong eller fiskbuljong eller hummerfond (vad du har hemma) grönsaksbuljong funkar säkert.
1 paket saffran
1 tsk timjan
1 tsk basilika eller annan valfri ört som du tycker passar.

Hacka lök och fräs den mjuk i raps- eller kokosolja i en gryta/stor kastrull. Pressa i vitlöken och häll i saffran, låt det gå runt en stund. Häll sedan på vinet och låt puttra lite innan du har i vatten, krossade tomater, buljong, turkisk yoghurt /creme fraiche och grädde och örterna. När detta har sjudit en stund smakar du av det med salt och peppar.
Dela fisken i mindre kuber och skala räkorna. Fisken lägger du i och låter koka ca 10 min (beroende på hur stora bitar du gjort). Räkorna lägger du i i slutet och låter de bara bli varma.

Vill du ha i rotfrukter som tex morötter eller potatis (jag har potatis på bilden men det ingår inte i LCHF) så blir soppan mustigare. I så fall har du i det i samband med vätskan och låter detta bli nästan färdigkokt innan det är dags för fisken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar