Välkommen!





Mumsig muggkaka


Den här kakan är löjligt enkel och snabb att göra. Perfekt om man får oväntat besök! Som lchfare har man ju nästan alltid grädde hemma och lite bär längst ner i frysen,som är gott till (om man inte har färska förstås).

1 stor eller 2 mindre kakor

1,5 msk kokosnötsmjöl
1 msk mandelmjöl
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
1,5 msk creme fraiche eller kvarg
3 msk vatten
1 msk sötning t.ex. sukrin melis
1 äggvita
ev. 2 rutor mörk choklad med valfri smak (jag hade pistage)

Mixa alla ingredienser med mixerstav utom den eventuella mörka chokladen. Smörj en större mugg eller två mindre med kokosfett. Fördela smeten i muggarna. Dela den eventuella chokladen i bitar och tryck ner i kakan så att de inte syns.

Kör 1,5 min på 600w i micron om du har två mindre muggar. Kör en mugg i taget, stjälp sen upp på ett fat.

Tar du bara en större mugg blir tillagningstiden lite längre, uppåt 2 min.

Trevlig fika!


2 kommentarer:

  1. Jag ersatte kokosmjölet med proteinpulver, sötade med steviadroppar. Väldigt gott, tack för ett bra grundrecept!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om proteinpulvret, det ska jag testa någon gång! Stevia är inte mitt faoritsötningsmedel, jag tycker det blir en konstig eftersmak,

    SvaraRadera